Menschzentrierte Informationsprodukte entwickeln

Jeder weiß intuitiv, wie man eine Banane schält und isst. Wie aber entlockt man einem Granatapfel seine inneren Werte, ohne ein unappetitliches Schlachtfeld zu erzeugen? Ohne Anleitung ist das kaum machbar. Information Designer kommen immer dann zum Einsatz, wenn Produkte nicht selbsterklärend sind oder auch nicht sein sollten. Sie kommunizieren audiovisuell die Geheimnisse komplexer Produkte.

Information Designer bereiten alle Daten von Produkten rund um den Lebenszyklus so auf, damit Menschen Entscheidungen treffen und kompetent handeln können. Sie veredeln Rohdaten zu relevanten und aussagekräftigen Informationen. Ob statisch, dynamisch oder interaktiv – auf Papier, im Smartphone, als Sprachassistenz, in Augmented oder Virtual Reality: Als Corporate Communicator, Online-Redakteur, Informations- oder Wissensmanager, Technischer Redakteur gestalten sie Informationen für Augen und Ohren in Unternehmen, Agenturen oder als Selbstständige.

News

Gastvortrag Intercultural Communication

When you hear the word Mexico, what comes to mind? Was your first thought a stereotype? If so—why? Are stereotypes merely tools of racists and bigots, or do they stem from something deeper? These were just some of the provocative questions explored by students of User Experience, Information Design, and International Programs on April 15, 2025.

They had the unique opportunity to engage with guest lecturer Arturo Arango-Selga, an experienced product manager at Hensoldt Sensors in Ulm, whose global experience brought a fresh perspective into the classroom.

Drawing from his international professional background, Arturo offered invaluable insights into the impact of cultural awareness in today's interconnected world. His talk emphasized the concept of being culturally fit—the ability to navigate, respect, and adapt to diverse cultural contexts in both professional and personal life.

More importantly, he addressed how stereotypes unconsciously shape our perceptions, decisions, and interactions. Arturo encouraged students to recognize their own biases and offered practical tools to help them actively challenge these mental shortcuts.

“Stereotypes,” he noted, “are a kind of necessary evil we all engage with—but we also have the power to reframe and overcome them.”

It was an eye-opening session that sparked meaningful reflection—and reminded us that the first step to cultural competence is awareness.


Text: Natasha Levak

Foto: Andreas Stephan