Software, Apps, Geräte – helfen sie uns oder treiben sie uns in den Wahnsinn? Als Anwälte des Nutzers bringen User Experience Professionals Produkte und Anwendungen auf den Markt, die sich leicht bedienen lassen und Spaß machen.

Ihre Aufgabe beginnt bereits vor der eigentlichen Produktion: User Experience Professionals überlegen sich, was sich der User wünschen könnte. Beim und nach dem Gebrauch behalten sie die User im Blick: Kann der User das Produkt effektiv, effizient und zufriedenstellend bedienen? Hat er die erwartete emotionale Bindung zum Produkt aufgebaut?

User Experience in Aalen setzt auf 5 Säulen:

#1 Produktentwicklung,

#2 Informatik

#3 Design

#4 Management und

#5 Psychologie.

Mit diesen fachlichen und methodischen Kompetenzen begleiten die Absolventen bestens aufgestellt den gesamten Produktlebenszyklus.

Das stark projektorientierte Lehr-/Lernkonzept vermittelt die nötige soziale und kommunikative Kompetenz. Module wie Gamifikation, Augmented and Virtual Reality und Design Thinking versetzen die User Experience Professionals in den Stand, nicht nur benutzbare Produkte zu entwickeln, sondern interaktive Anwendungen, die Begeisterung auslösen: Joyability.

News

Gastvortrag Intercultural Communication

When you hear the word Mexico, what comes to mind? Was your first thought a stereotype? If so—why? Are stereotypes merely tools of racists and bigots, or do they stem from something deeper? These were just some of the provocative questions explored by students of User Experience, Information Design, and International Programs on April 15, 2025.

They had the unique opportunity to engage with guest lecturer Arturo Arango-Selga, an experienced product manager at Hensoldt Sensors in Ulm, whose global experience brought a fresh perspective into the classroom.

Drawing from his international professional background, Arturo offered invaluable insights into the impact of cultural awareness in today's interconnected world. His talk emphasized the concept of being culturally fit—the ability to navigate, respect, and adapt to diverse cultural contexts in both professional and personal life.

More importantly, he addressed how stereotypes unconsciously shape our perceptions, decisions, and interactions. Arturo encouraged students to recognize their own biases and offered practical tools to help them actively challenge these mental shortcuts.

“Stereotypes,” he noted, “are a kind of necessary evil we all engage with—but we also have the power to reframe and overcome them.”

It was an eye-opening session that sparked meaningful reflection—and reminded us that the first step to cultural competence is awareness.


Text: Natasha Levak

Foto: Andreas Stephan